やしの実通信 by Dr Rieko Hayakawa

太平洋を渡り歩いて35年。島と海を国際政治、開発、海洋法の視点で見ていきます。

ミクロネシア海洋安全保障事業から安倍総理のFOIPへ/From the Micronesian MARSEC Project to the Abe's FOIP

ミクロネシア海洋安全保障事業から安倍総理のFOIPへ

2008年、私が一人で立ち上げたミクロネシア海洋安全保障事業。RAND研究所やフランスのifriが取り上げてくれるのは嬉しいがこの事業を知らない日本人から嘘の情報を聞かされている。日本財団は造船利権しか頭にないのである。長期の人材育成と船の燃料、メンテ付きにしたのも私の提案であった。日本のプレゼンスに強い留保を示した豪州海軍を抑え込むために海洋安全保障研究会を立ち上げたのも私の提案であった。さらに、パラオのEEZを守るため水産庁取締船を派遣したのも私であった。自慢したいのではなく、日本には国際的な海洋安全保障政策がないのである。

水産庁と海上保安庁が動いたのは偶然ではない。両者は1948年、即ち米国占領下、米国指導で創設した海洋管理組織だ。2008年、太平洋司令軍のキーティング司令官が「この広大な海を守れるのは米日しかいない」と言った対象は自衛隊である。

2018年、私はその自衛隊まで動かす機会を得たのだ。

 

2017年4月。私は国会議員主催の勉強会に呼ばれ、太平洋島嶼国の海洋安全保障の実態を話す機会があった。安倍総理の側近でもある古屋圭司議員からは

「早川先生、もう一回話してくれ。来年の2018年に開催される島サミットに今の話は重要なんだ」

そしてもう一人、衛藤晟一議員からは

「今の話は安倍政権のセキュリティダイヤモンドにどう繋がる?安倍政権の重要課題なんだ。」

と聞かれ2回目の講演では海洋安全保障と数千年前に実際にインド太平洋に拡散したオーストロネシア語族の話を加えた。一点だけ書いておくと、海洋安全保障に関しては自分達では管理も開発もでず無法地帯となっているEEZを抱える主権国家島嶼国がインド太平洋に散らばっている現実を強調した。結果、2018年の島サミットと国連総会での安倍総理にスピーチに入ったのである。

その後、当時の内閣総理大臣補佐官であった園浦健太郎議員が自衛隊も引き連れオールジャパンで島嶼国を巡った意味は大きい。平和安全法制は2015年に制定されている。自衛隊が海外に展開する結果となった。それは夢を見ているようであった。私に対し、日本防衛省、米国政府等から照会があり、太平洋島嶼国の実態を説明する機会が何度もあった。

問題は冷戦終結後に策定された日本の安全保障政策「樋口レポート」の存在を防衛省が知らない事である。恩師渡辺昭夫先生と当時の防衛省の官僚が命を削って作成した「樋口レポート」は防衛省が押さえておくべき文書であろう。日米同盟を基盤とした多様な安全保障である。その「多様性」には広大なEEZを抱えるインド太平洋の島嶼国も入るのである。

戦後、9条に手足を縛られた自衛隊は、安倍政権の平和安全法制と自由で開かれたインド太平洋の下で「共同演習」という形でインド太平洋に展開している。しかし問題がまだある。日本の海洋政策は内閣府に本部があるが国交省主導であることだ。国交省は国際的安全保障を議論立場にはない。世界の安全保障は各国防衛省が主導する。防衛省の政策面での改善はまだまだこれからである。

・・・

From the Micronesian Maritime Security Project to the Abe's FOIP

I am happy to see the RAND and France's ifri taking up the Micronesian Maritime Security Project, which I launched alone in 2008, but it is unfortunate that false information is being informed by Japanese who are unaware of this project. The Nippon Foundation only cares about shipbuilding concessions. It was my suggestion to provide long-term human resource development and fuel and maintenance for the donated boats. It was also my proposal to set up a maritime security study group to restrain Australia, which had expressed strong reservations about Japan's presence in the region. It was also me who dispatched a Japan Fisheries Agency patrol boat to protect Palau's EEZ. I do not mean to flatter myself, but Japan does not have an international maritime security policy.

It is no coincidence that the Japan Fisheries Agency and the Japan Coast Guard moved into action. Both are maritime management organizations created in 1948 under the direction of the US during the Japanese occupation. However, as Admiral Keating of PACOM said in 2008, "Only the US and Japan can protect this vast ocean," and it is the Japanese Self-Defense Forces. In 2018, I had the opportunity to move even that Self Defense Force.

 

April 2017. I was invited to a study meeting hosted by a member of the Parliament and had the opportunity to speak about the real maritime security situation of Pacific island countries. MP Keiji Furuya, who is also a close aide of Prime Minister Abe, said to me.

"Dr. Hayakawa, talk to us one more time. What you just said is important for the island summit to be held next year, in 2018."

And another, from MP Seiichi Eto.

'How does your current talk link to the Abe's security diamonds? It's an important issue for the Abe administration."

So, in my second lecture, I added the story of maritime security and the Austronesian language group that actually spread into the Indo-Pacific thousands of years ago. One of points was that I emphasized the reality that the Indo-Pacific is scattered with island nations with huge EEZs that they are unable to manage or develop, and which have become lawless zones for any kinds of transnational crimes. As a result, my contribution went into PM Abe's speeches at the 2018 Island Summit and the UN General Assembly.

After that, the All-Japan mission, including SDF, to the island countries was very significant, led by then Special Advisor to the Prime Minister, MP Kentaro Sonoura. The Peace and Security Law was passed in 2015.

Then the deployment of the Self-Defense Forces overseas began. It was as if I were dreaming. I received inquiries from the Japanese Ministry of Defense, the U.S. government, and others, and had to repeatedly explain the realities of the Pacific island countries.

The problem was that the Ministry of Defense was unaware of the existence of the Higuchi Report, Japan's security policy formulated after the end of the Cold War. This Report, which my mentor Dr. Akio Watanabe and the officials of the Ministry of Defense at the time devoted their lives to create, would be an essential document for the Ministry of Defense. It is a diverse security based on the Japan-U.S. alliance. This "diversity" includes the island states of the Indo-Pacific, with their lawless vast EEZs.

Since the end of World War II, the Self-Defense Forces, whose hands and feet are tied by Article 9, have deployed to the Indo-Pacific in the form of "joint exercises" in response to the Peace and Security Law and Abe's FOIP strategy. But there is still a problem. Japan's maritime policy is led by the MLIT, although it is headquartered in the Cabinet Office. The MLIT is not in a position to discuss international security. Global security is led by the defense ministries of each country. The Ministry of Defense still has a long way to go in terms of policy improvement.