やしの実通信 by Dr Rieko Hayakawa

太平洋を渡り歩いて35年。島と海を国際政治、開発、海洋法の視点で見ていきます。

Why did IFRI and RAND wrote a false report on MARSEC in Micronesia?

 

2008年5月FSMモリ大統領からMARSECの合意をもらった


2008年から私が一人で、提案し、立ち上げ、推進してきたミクロネシア海洋安全保障事業。安倍政権のインド太平洋構想に私が海洋安全保障と太平洋島嶼国を結びつける機会まで得たことで現在に至っている。

この事業に一切関与していない日本人の嘘の情報を参考にしてIFRIのCeline Pajon女史だやRAND研究所他が報告書を書いている。

 

さて、前回は私の提案が笹川陽平のOpinionとして新聞に掲載された経緯を述べた。組織に所属する人間として自分の意見が組織トップのOpinionとして公にされたことは栄誉な事である。それだけで満足していた。

 

2008年4月。忘れもしない。キャンベラで友人夫妻とゴルフをしていた時日本から電話がかかってきた。「羽生ですが話があるのですぐ日本に来ていただけませんか?」

羽生次郎、元国交省審議官で笹川平和財団に会長として就任したばかりの人物であった。

 

東京での会議は30分もなかった。笹川陽平から新聞に出したOpinion、すなわちミクロネシアの海洋事業を立ち上げるように言われたので一緒にミクロネシアに来て欲しいということであった。その事業こそ私が笹川氏に提案した案件である。私が提案した事業が羽生氏から実行するように依頼があったのだ。その時私はそれが私のアイデアである事を羽生氏には言わなかった。審議官までになった官僚のプライドを傷つけると考えたのだ。

 

すぐにマーシャル諸島の出張を実行し、ミクロネシア地域の海上保安事業を立ちあげることにになった。なぜ海上保安かというと日本海上保安庁は国交省の管轄だからである。すなわち羽生氏は国交省利権としたかったのである。日本財団もそのグループである。私はその時は日本海上保安庁と日本海上自衛隊は協力関係ほとんどない事は知らなかった。

 

羽生氏からどうしたら良いかと聞かれ、私はミクロネシア大統領サミットの議案にしてもらいミクロネシア三カ国大統領から要請してもらいましょうと提案した。加えて日本の外務省が必ず反対するのでこの地域に理解が深い森喜朗国会議員の支援をもらうことも私から提案した。提案した私もすごいが、その提案を進めるよう私に一任した羽生氏も偉い。

 

私は1999年頃からパラオのナカムラ大統領とクアルテイ大統領補佐官が主導したミクロネシア地域協力枠組の中で情報通信制度改革に関与してきた。渡辺昭夫教授に指導いただいた私の2つ目の修士論文で議論した件でもあった。よって2008年当時、ミクロネシアの閣僚たちとある程度の信頼関係を構築していたのである。

 

当時私はミクロネシア連邦の情報通信改革を支援し会議に参加。その席で

「最近、新しい上司が国交省から来て海洋安全保障事業を開始したいとのこと、どうでしょう?」とモリ大統領に話したところ

「リエコ、どんどんやってくれ。私たちがやらなければならないリストは山のようにある。そして何かやろうとするといちいち米国が口を出して来て何もできなんだよ」との回答を得た。

 

パラオのクアルテイ大統領補佐官はちょうどハワイの太平洋司令軍でキーティング司令官たちと会議を開催していた。テレビ会議で同じことを私が聞くと

「リエコ、今ちょうどキーティング司令官達とその話をしていたんだよ。彼らはこの広い太平洋を守るには日本力が必要だ。しかし彼らの手足を縛ったのは我々だ。(日本憲法9条の事)。次のミクロネシア大統領サミットはパラオが議長なので議案で取り上げるよう大統領に言っておこう。」

 

ミクロネシア大統領サミットは2000年頃から開始したが具体的な動きにはなかなかつながらなかった。その時は海洋安全保障事業がどのような形になるかまだ見えていない時であった。私が提案した内容ではあるが、笹川―羽生と組織のトップから私に降りてきた事業である。ミクロネシア三カ国の大統領から要請があれば予算がつくはずである。そのためにも私の功績にしないよう注意して動いていた。

 

重要な点はミクロネシア海洋安全保障事業は当時の日本政府は一切関与していないどころか、豪州政府と組んでどうにか中止させようとしていた事である。詳細は次回書くが、ここをPajon女史もRAND研究所も日本人のエセ専門家から嘘や作り話を聞かされ、そのまま嘘を書いている事である。

◆ ◆ ◆

The Micronesia Maritime Security Project, which I alone have proposed, launched and promoted since 2008. I even had the opportunity to link maritime security and Pacific island countries to the Abe administration's Indo-Pacific initiative, which has continued to the present day.

Reports have been written by Ms Celine Pajon of IFRI, the RAND Institute and others based on false information from Japanese who were not involved in this project at all.

 

Last time, I described how my proposal was published in the newspapers as an Opinion by Yohei Sasakawa. As a staff of an organisation, it was an honour to have my opinion made public as an Opinion of the organisation's head. I was satisfied with that.

 

April 2008. I will never forget. I was playing golf with a couple of friends in Canberra when I received a phone call from Japan.

'This is Hanyu, I need to speak to you, could you please come to Japan immediately?'

It was Jiro Hanyu, a former vice-minister of the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, who had just been appointed chairman of the Sasakawa Peace Foundation.

 

April 2008. I will never forget. I was playing golf with a couple of friends in Canberra when I received a phone call from Japan.

'This is Hanyu, I need to speak to you, could you please come to Japan immediately?'

It was Jiro Hanyu, a former vice-minister of the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, who had just been appointed chairman of the Sasakawa Peace Foundation.

 

The meeting in Tokyo lasted less than half an hour. Hanyu wanted me to come with him to Micronesia because Sasakawa had instructed him to set up an maritime project in Micronesia. That project was the one I proposed to Sasakawa. Hanyu asked me to carry out the project that I had proposed. At the time, I did not tell Hanyu that it was my idea. I thought it would hurt his pride as a bureaucrat who had risen to the rank of vice-minister.

 

Soon after, a trip to the Marshall Islands was undertaken to set up a coast guard project in the Micronesian region. The reason for the coast guard is that the Japan Coast Guard is under the jurisdiction of the Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MLIT). In other words, Hanyu wanted to make it a MLIT concession. The Nippon Foundation is also part of that faction. I didn't know at the time that the JCG and the JMSDF had very little cooperation.

 

When Hanyu asked me what we should do, I suggested that we put it on the agenda of the Micronesian Presidents' Summit and that the Presidents of the three Micronesian countries would request it. In addition, I suggested that he seek the support of Yoshiro Mori, a member of the Diet with a deep understanding of the region, as the Japanese Ministry of Foreign Affairs would surely oppose the idea. I am amazed that I proposed the idea, but I am also amazed that Hanyu left it to me to take the idea forward.

 

I have been involved in the reform of the information and communication regime since around 1999 in the Micronesian Regional Cooperation Framework led by Palauan President Nakamura and his Chief of Staff Hon Kuartei. It was also the subject of my second master's thesis under the supervision of Professor Akio Watanabe. Thus, in 2008, I had established a degree of trust with the Micronesian leaders.

 

At the time, I was supporting the FSM's information and communications reforms and participated in meetings. At that meeting, I told President Mori.

 

"Recently, a new boss has come from the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and he wants to start a maritime security project, what do you think?"

 

"Rieko, go ahead and do it.' There is a long list of things we have to do. And every time we try to do something, the US interferes and we can't do anything".

 

Palau's Chief of Staff to the President, Hon Kuartei, had just held a meeting with Admiral Keating and his team at the PACOM in Hawaii. When I asked him the same question over video conference.

"Rieko, I was just now having that discussion with Admiral Keating and his team. US need Japan force to defend this vast Pacific Ocean. But it is US who has tied Japan's hands and feet. (referring to Article 9 of the Japanese Constitution). I will tell the President to take up the next Micronesian Presidents' Summit on the agenda because Palau will chair it."

 

The Micronesian Presidents' Summit started around 2000 but did not result in concrete action.

At that time, it was not yet clear what form the maritime security project would take. I was the one who proposed the project, but it came to me from the top of the organisation, from Sasakawa and Hanyu. If the presidents of the three Micronesian countries requested it, there would be a budget for it. For that reason, I was working carefully not to make it a credit to me.

 

It is important to note that the Japanese Government was not involved in the Micronesia maritime security project at the time, but rather worked with the Australian Government to somehow stop it. This is what Ms Pajon and the RAND Institute were told lies and fictions by Japanese fake experts, and they wrote lies as they are.