やしの実通信 by Dr Rieko Hayakawa

太平洋を渡り歩いて35年。島と海を国際政治、開発、海洋法の視点で見ていきます。

日本の太平洋島嶼国政策と原子力/Japan's Pacific island policy and nuclear energy

フランスの研究所、French Institute of International Relations (IFRI)のCeline Pajonが日本の太平洋島嶼国政策に関する興味深い報告書を書いた。私も数時間に渡り情報を提供し、私自身の事も書かれている。
しかし彼女が参照した日本人の情報は嘘が多く、不正確である。なぜ私が断言するかと言いうと私がその事業、例えば島サミットや海洋安全保障事業を動かしてきた本人だからである。このまま間違った情報が国際的評判の高い組織から発されているのは大きな問題である。

数回に分けて書くが今回は原子力と日本の対太平洋島嶼国政策である。

戦後日本の対太平洋島嶼国政策は、漁業・原子力・国際場裏での票獲得の3点である。

1997年に開始した島サミットの背景も原子力がある。1992年から開始したプルトニウム輸送である。フランスで処理されたプルトニウムが太平洋上を輸送されることに太平洋諸島フォーラム年次総会で毎年反対決議が採択された。島サミットは電気事業連合会とその資金支援を受けている日本国際問題研究所が中心となって東北大震災前まで開催される。島嶼国首脳は必ず原子力発電所に案内されていたのだ。

時代を遡って、1954年、原子力爆弾被災国である日本が戦後再度被害にあったのが、マーシャル諸島、ビキニ環礁での核実験である。被害にあった日本漁船は700−1500隻という数字がある。しかし翌年1955年、米国の原子力政策に従い日本も原子力の平和利用が開始する。


原子力発電の開発に伴い1980年初頭、日本政府は放射性廃棄物を小笠原諸島北東公海に廃棄することを検討。これに強く反対したのが1971年創設の太平洋諸島フォーラムである。創設の背景にはフランス核実験への強い反対の動きもあった。1985年に南太平洋非核地帯条約、通称ラロトンガ条約が採択される。地域の強い反発に答え、当時の中曽根総理が海洋投棄の中止を発表し、フィジー、パプアニューギニア、豪州を総理の立場で訪ねている。その後、日本初の太平洋島嶼国政策「倉成ドクトリン」が1987年発表される。
その背景には1980年に発表された大平総理研究グループが発表した「環太平洋構想」があるがこれは別の機会に書く。

今、福島処理水の海洋放出が日本と太平洋島嶼国の主要議題となっていることは歴史の必然のように見えてしまう。太平洋島嶼国が敵国でもないのに、人口密度が低く、米英仏といった核爆弾所有国から離れているという理由で実験場に選ばれた歴史を知れば、科学的説明だけで納得できるものではないことは理解できる。


それではどうすれば良いのか?海洋を共に守り開発する、という方針を日本は2018年の島サミットから打ち出しているがこれによりエンゲージすべきだ。

次回は海洋安全保障について。

<参考>

環太平洋連帯の構想 - データベース「世界と日本」

南太平洋地域の核問題と日本 小柏葉子 広島大学平和科学研究センター

https://heiwa.hiroshima-u.ac.jp/Pub/27/Og.pdf

・・・

 

Celine Pajon of the French Institute of International Relations (IFRI) has written an interesting report on Japan's policy towards Pacific Island countries. I also provided several hours of information, and my own personal account is included in the report.
However, the information she refers to about the Japanese is full of lies and is incorrect. The reason I say this is because I am the one who has been driving the projects, such as the island summit and the maritime security project. It is a big problem that this misinformation is still coming from an organisation with an international reputation.

In a series of articles, this time on nuclear energy and Japan's policy towards the Pacific island states, I will discuss the following topics.

Japan's post-war policy towards the Pacific Island countries is fisheries, nuclear energy and winning votes in the international arena.

The background to the island summit initiated in 1997 is also nuclear energy: the transportation of plutonium, which began in 1992. Resolutions were adopted every year at the Pacific Islands Forum annual meeting against the transport of plutonium processed in France over the Pacific Ocean. The Island Summit is organised by the Federation of Electric Power Companies of Japan and the Japan Institute of International Affairs, which receives financial support from the Federation of Electric Power Companies of Japan, until before the Tohoku earthquake. Island leaders were always taken to nuclear power stations in Japan as a program of PALM.

Going back in time, in 1954, Japan, a nuclear bomb victim, was again victimised after the war by nuclear tests in the Marshall Islands and Bikini Atoll. The number of Japanese fishing boats damaged is estimated to be between 700 and 1,500. However, the following year, in 1955, in accordance with the US nuclear energy policy, Japan began the peaceful use of nuclear energy.

With the development of nuclear power, in the early 1980s the Japanese Government considered disposing of radioactive waste in the high seas northeast of the Ogasawara Islands. This was strongly opposed by the Pacific Islands Forum, founded in 1971. The creation of the Forum was also prompted by strong opposition to French nuclear testing, which led to the adoption of the South Pacific Nuclear-Weapon-Free Zone Treaty, known as the Treaty of Rarotonga, in 1985. In response to strong regional opposition, then Prime Minister Nakasone announced a halt to ocean dumping and visited Fiji, Papua New Guinea and Australia in his capacity as Prime Minister. Subsequently, Japan's first Pacific island nation policy, the Kuranari Doctrine, was announced in 1987.
The background to this was the 'Pacific Rim Concept' announced by the Prime Minister Ohira Study Group in 1980, but this will be written about another time.

It would seem to be a historical inevitability that the discharge of Fukushima treated water into the ocean is now a major agenda item for Japan and the Pacific island countries. If you know the history of the Pacific island countries, which are not enemy states and were chosen as test sites because of their low population density and distance from nuclear bomb-owning countries such as the US, UK and France, you can understand that scientific explanations alone are not enough to convince people.


What then should we do? Japan should engage with the policy of protecting and developing the oceans together, which it has been advocating since the 2018 Island Summit.

In the next article, we will discuss maritime security.