やしの実通信 by Dr Rieko Hayakawa

太平洋を渡り歩いて35年。島と海を国際政治、開発、海洋法の視点で見ていきます。

水産庁取締船パラオ派遣と平和安全法制 Deployment of Japan Fisheries Agency patrol boat to Palau and the Peace and Security Legislation

パラオEEZ監視に派遣された水産庁取締船「みはま」と「うめさと」

 

日本国水産庁漁業取締船「うめさと」のパラオ寄港
https://www.palau.emb-japan.go.jp/itpr_ja/11_000001_00696.html

 

水産庁取締船パラオ派遣と平和安全法制

日本財団の新たな利権となった監視船の供与は、私が提案した長期間の燃料、メンテ、人材育成がついたことでミクロネシアに意義ある事業なった。しかしこれらの船は広大なEEZを守れない。そこで私は、自分の判断で水産庁に乗り込んだのである。目標は当時の宮原正典次長である。宮原さんは以前から水産庁監視船を島嶼国に派遣するアイデアを持っていた。

「どうしてやらないのか?」と問い詰めたのである。

2014年1月だった。宮原氏からは2011年、パラオに入ったシーシェパードを私が追い出した事もあり感謝された。その時水産庁はパラオ大統領府に怒鳴り込みに行って逆にシーシェパードに利用される結果となった。私は米政府と組んで追い出した。パラオの安全保障が米国管轄下にある事を知って入れば当然の判断だ。

その後宮原氏は動いた。現水産庁長官の神谷氏が窓口となってパラオへの水産庁取締船派遣の交渉が開始した。パラオ政府の方は私が交渉しすぐにOKが出た。ところが日本外務省と法務省から待ったがかかった。当時議論されていた平和安全法制に引っかかるというのだ。たかが違法操業と言うなかれ。パラオEEZの法執行を法的取り決めもなく日本が関与することはできない。

その時今は亡き外務省大洋州課課長であった和田幸浩氏が動いた。私は2014年9月サモアで開催された会議で和田さんとお会いし「あとはよろしくお願いします」と言われた事が忘れられない。

2014年10月、水産庁取締船の「みはま」500トンがパラオに派遣された。EEZ監視のためにあるような大型船である。しかし日本側の立場は日本漁船に関する情報収集という範囲に留まっていた。それでも情報収集すらされていなかったパラオEEZで何が起こっているのか初めてパラオ政府も知る事となったのだ。

この水産庁取締船派遣に烈火のごとく怒り狂ったのが造船利権、国交省利権の独占を狙っていた羽生氏である。私は彼に怒鳴られた。しかし怒鳴られるだけの結果を残した。これがきっかけで日本財団は中型の監視船をこれも押し付けるようにパラオの供与したのである。

幸い水産庁取締船は2014年から7回継続しており、2023年2月には「うめさと」が派遣された。パラオ法執行官を乗船させるShipridersも運用された。

問題は日本には海洋安全保障政策がないことだ。これをRANDもifriのPajon女史も誤解したままである。問題の背景は多々あるがJFAもJCGも1948年、即ち日本が米国に占領されている時期にGHQによって設立された事は重要だ。

最後に、私がこのミクロネシア海洋安全保障事業をいかに安倍政権のインド太平洋構想につなげたかを書いておきたい。

今思い返すと和田大洋州課長はかなり無理をして水産庁取締船を進めたのかもしれない。合掌

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Deployment of Japan Fisheries Agency patrol boat to Palau and the Peace and Security Legislation

The Nippon Foundation's new concession of surveillance boats, which comes with long term of fuel, maintenance and personnel training, had made the project to remain beneficial to Micronesia. But these vessels cannot protect the vast EEZ. So I took my own decision to step in with the Japan Fisheries Agency (JFA). My target was then Deputy Director-General Masanori Miyahara. Mr Miyahara had long had the idea of dispatching JFA patrol boats to the island countries.

'Why don't you do it?' I asked him.

It was January 2014. He was thanked for my removal of Sea Shepherd from Palau in 2011. The JFA official went to the Palau President's Office to shout at him. Then the Sea Shepherd used this action against Japan. I worked with the US to get them out. It was a natural decision, knowing that Palau's security is under US authority.

Mr Miyahara then took action immediately. Mr Koya, now Director General of the JFA, became the point of contact and negotiations began on the dispatch of JFA patrol boat to Palau. The Palauan Government immediately gave the OK after I negotiated with them. However, the Japanese Ministry of Foreign Affairs and the Japanese Ministry of Justice held it up. Why? They said it is stuck in the Peace and Security Legislation that was being discussed at the Abe government. Don't say it's just a matter of fish. Japan cannot get involved in law enforcement in the Palau EEZ without a legal regime and agreement. The person who took action at that time was the late Yukihiro Wada, then Director of the Oceania Division of the Ministry of Foreign Affairs. I will never forget meeting Mr Wada at a conference in Samoa in 2014, where he said, "Please take care of the rest".

In October 2014, the JFA's 500-tonne patrol boat Mihama was dispatched to Palau, a large vessel designed to monitor EEZs. However, the Japanese position was limited to the scope of collecting information on surrounding Japanese fishing vessels. Even so, for the first time the Palauan Government became aware of what was happening in the Palauan EEZ, where no information had even been collected.

Mr Hanyu, who was targeting shipbuilding and MLIT monopolized concessions, was furious at the JFA's dispatch of the boat. I was shouted at by him. But I did what I was shouted at for. I knew his interest is only concessions.

This led to the Nippon Foundation providing Palau with a medium-sized surveillance vessel, which was also a forced gift to Palau. Fortunately, JFA patrol boats have continued seven times since 2014, and the Umesato (499 tonne) was dispatched in 2023. It was operated by Shipriders with Palau law enforcement officers on board.

The problem is that Japan has no maritime security policy. This remains a misunderstanding on the part of both RAND and ifri's Ms Pajon. There is a lot of background to the issue, but it is important to note that both the JFA and the JCG were established by GHQ in 1948, i.e. during the US occupation of Japan.

Finally, I would like to note how I linked this Micronesian maritime security project to the Abe administration's Indo-Pacific concept.